Automaatti­vaihteiston öljyn­vaihto Nokialla

Vaihteiston huolto koneellisesti huuhtelemalla

Automaatti­vaihteiston huuhtelu

100 % tyytyväisyys­takuulla

Automaattivaihteistoissa on paljon likaantumisesta aiheutuvia ongelmia. Automaattivaihteistoon kertyy likaa ja ominaisuutensa menettänyttä vaihteistoöljyä, jota ei saada kokonaan poistettua ilman puhdistusainetta ja vaihtolaitetta. 

Ongelmana niin sanotussa perinteisessä, eli valuttamalla tehdyssä öljynvaihdossa on se, että vaihteistoon jää tätä ominaisuutensa menettänyttä vaihteistoöljyä huomattavan suuri määrä ja pitkään jatkuessaan kulunut öljy alkaa likaannuttamaan vaihteisto. Tästä syystä automaattilaatikon öljynvaihto koneellisesti huuhtelemalla onkin paljon tehokkaampi, kokonaisvaltaisempi ja turvallisempi huoltomenetelmä verrattuna perinteisiin tapoihin.

Automaattivaihteiston pesu kemiallisesti

Automaattivaihteiston huuhtelun eli koneellisen öljynvaihdon yhteydessä vaihteisto on hyödyllistä myös pestä sisäisesti. Automaattivaihteiston pesu tehdään vaihteistoa varten tehdyn pesukemikaalin avulla. Pesukemikaalit liuottavat epäpuhtaudet vanhan öljyn sekaan ja kun automaattivaihteiston öljynvaihto suoritetaan koko järjestelmän tilavuudelta, saadaan poistettua pesukemikaalit, vanha öljy sekä kaikki epäpuhtaudet.

Automaattivaihteiston pesu on erittäin tehokas keino vaihteiston puhdistukseen, jonka vuoksi suosittelemme sen toteuttamista aina huuhtelun yhteydessä. 

Automaattivaihteiston öljynvaihtoväli ilmoitetaan auton ohjekirjassa, mikäli huolto-ohjelmaan vaihtoväliä ei ole merkitty, hyvä vaihtoväli on noin 60–70 tuhatta kilometriä.

Vie auto huoltoon heti mikäli havaitset vaihteistossa tehohävikkiä, ylimääräistä ääntä, nykymistä, vaihteiston luistamista tai vaihteen vaihto tuntuu epätasaiselta. Vaihteiston rikkoutuminen on todella kallis remontti ja huonosti vaihtava vaihteisto kuluttaa myös enemmän!

JeTi-Tech automaatti­vaihteiston öljynvaihtohuolto sisältää:

  • Käsittelyn puhdistus kemikaalilla
  • Automaatti­vaihteistoöljyn vaihto automaattisella öljynvaihto­laitteella
  • ATF-, CVT- tai DSG-öljyn
  • Tarvittaessa voidaan ajaa myös öljyn tehostaja-aine vaihteistoon
  • Merkintä auton huoltokirjaan
Auton varaosat

Vaihteisto­huolto ammattitaidolla luotettavalta toimijalta

Vaihteistoöljyn suodatin

Osa automaattivaihteistoista on varustettu vaihteistoöljyn suodattimella, jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi jokaisen vaihteiston öljynvaihdon  yhteydessä. Osassa autoista taas löytyy ns. sihti-tyyppinen vaihteistoöljyn suodatin, joka on huoltovapaa, kun taas osassa on käytössä molemmat yhdessä. Mikäli vaihteistoöljyn vaihtoon sisältyy myös suodattimen vaihto, se suoritetaan aina pesun ja öljynvaihdon jälkeen, jolloin vanha öljy ja epäpuhtaudet eivät pääse likaamaan uutta suodatinta. Joissakin malleissa mm. BMW:n paljon käyttämissä ZF:n vaihteistoissa on käytössä öljypohja, johon suodatin on integroituna. Tällöin koko öljypohja vaihdetaan aina uuteen öljynvaihdon yhteydessä.

Vaihteistoöljyn määrä eli vaihteistoöljyn taso

Vaihteistoöljyn määrä, eli ts. vaihteistoöljyn taso, on pidettävä aina oikeana. Etenkin automaattivaihteiston öljymäärä on oltava tarkalleen toleranssin sisällä, sillä jo pienikin yli- tai vajaatäyttö saattaa aiheuttaa vaihteiston toimintaan häiriöitä. Teemme vaihteistoöljyn tason tarkastuksen aina valmistajan ohjeen mukaisesti, johon usein sisältyy myös erilaisia toimenpiteitä ennen vaihteistoöljyn määrän tarkastusta. Lisäksi valmistaja määrittää tarkan lämpötilan, jossa öljytason tarkastus on tehtävä. 

Lähes aina vaihteistoöljyn määrän tarkastukseen tarvitaan diagnostiikkatyökalua, jolla vaihteiston ohjainlaitteelta päästään lukemaan mm. tarkka vaihteistoöljyn lämpötila. Eri autonvalmistajilla ja vaihteistoilla on huomattavasti erilaiset ohjeistukset tason tarkastukseen – toisessa lämpötila voi olla noin käden lämpöinen ja tarkastus tehdään auto käynnissä, kun taas toisella lämpötila voi olla lähellä 100 astetta tai tarkastus tehdään auton moottori sammutettuna.

Käytettävän öljyn on aina täytettävä valmistajan määrittelemät vaatimukset. Huomioitavaa on myös, että vaihteistoon ei ole yhtä ja ainoaa ”valmistajan omaa” öljyä, vaan useilta öljy-yhtiöiltä voi löytyä auton valmistajan laatuvaatimukset täyttävä öljy.

Öljylaskuri ja sen nollaus

Vaihteiston ohjainlaitteessa voi olla myös heikkenemistä mittaava öljylaskuri, joka laskee öljyn kulumista ja ominaisuuksien muuttumista sen ikääntyessä. Mikäli auto on varustettu tällaisella laskurilla, on vaihteiston oikean toiminnan takaamiseksi erityisen tärkeää, että öljynvaihdon jälkeen öljylaskuri nollataan. Öljylaskurin nollaukseen tarvitaan diagnostiikkatyökalu.

Kysy lisää tai varaa aika automaatt­ivaihteiston öljyn­vaihtoon huuhtelemalla

Vaihteistoon pinttyy likaa ajan saatossa ja siksi suosittelemme vaihteistolle kemiallista sisäpesua, mikäli edellisestä öljynvaihdosta on kulunut jo yli 60tkm. Kemiallisella pesulla vaihteistoon pinttynyt lika saadaan irroitettua turvallisesti ja poistettua vanhan öljyn mukana.

Tarvitsetko apua?
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme!